Project Description
Colombia staat voor velen gelijk aan Narcos, de serie van Netflix. Gelukkig is dat beeld verouderd en heeft Colombia veel te bieden aan kennis en zakelijke kansen. Tenminste dat idee hadden en daarom hebben we een studie- marktkansenreis georganiseerd naar Colombia om kennis uit te wisselen over stedelijke ontwikkeling en om te verkennen welke kansen Colombia biedt voor Nederlandse bedrijven in de ruimtelijke ontwikkeling. We hebben het plan verder uitgewerkt en zijn op stap gegaan met een groep van geïnteresseerden. We hebben een all-inclusive pakket samengesteld, zijn deelnemers gaan werven, het reis- en het verblijf gaan organiseren, de inhoud van het programma opgezet, de gesprekken met lokale experts en potentiële zakelijke partners mogelijk gemaakt en bijkomende zaken zoals een netwerkborrel op poten gezet. Voor een fotoverslag: Final travel report Colombia 2014.
Om de reis bekend te maken is uitgebreid gecommuniceerd. We hebben een website gemaakt met algemene informatie – www.colombia2014.nl – en vervolgens is via social media, via mailings, op informatiebijeenkomsten, en via nieuwsbrieven en websites van partners reclame gemaakt voor de reis. Uiteindelijk is een gevarieerde groep van deelnemers meegegaan; van architecten tot projectontwikkelaars en van ambtenaren tot stedenbouwers en sociaal-geografen.
Wij hebben de reis samen georganiseerd met NEZU AYMO Architects. De reis is mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie en met hulp van de Colombiaanse ambassade in Nederland, de Nederlandse ambassade en consul in Colombia, het Holland House Colombia, RVO, de gemeente Amsterdam en de deelnemers aan de reis. En natuurlijk door de gastvrijheid van alle organisaties en personen die ons in Colombia hebben willen ontvangen, met ons wilden praten en hun projecten hebben laten zien.
Het reisverslag kan je aanvragen via een email aan office@urbanos.nl
Waarom Colombia?
Bogotá en Medellín hebben de afgelopen jaren veel prijzen gewonnen voor hun stedelijke ontwikkeling. Met beperkte middelen hebben deze steden zich opgewerkt door in te zetten op de kracht van hun inwoners, door samenwerkingsverbanden aan te gaan met private partijen en door stedelijke planning te verbinden aan de organische groei van de stad. In deze studiereis hebben wij de Colombiaanse aanpak verkend. Door deze transformatie zijn Bogotá en Medellín nu magneten geworden voor nieuwe inwoners en bedrijven en groeien rap. Deze groei biedt kansen aan het Nederlandse bedrijfsleven om aan de slag te gaan. Via deze reis leerden de deelnemers hoe Colombianen werken en wat onze Nederlandse aanpak kan toevoegen. De reis was daarom ook bedoeld om de kansen voor Nederlandse bedrijven in de ruimtelijke ontwikkeling te verkennen. De reis werd gecombineerd met een bezoek aan het UN Habitat World Urban Forum in Medellin.
De organisatie van deze reis komt voort uit onze eerdere ervaringen en projecten in Colombia. Sinds de reis hebben we verschillende projecten, onderzoeken en workshops in Colombia gedaan. Kijk bijvoorbeeld naar de fact findings over de kansen voor Nederlandse stedenbouwers, architecten en designers in Colombia, de tentoonstelling over fietsen, de workshops over stedelijke verdichting en het architectonisch ontwerp van een woning aan het meer van Sisga.